Llançament de la nova spin-off Gate2Brain

La tecnologia de Gate2Brain té com a objectiu augmentar l'eficàcia i disminuir els efectes secundaris dels tractaments de malalties cerebrals.

Es basa en una línia de recerca desenvolupada a l'IRB Barcelona i en avenços duts a terme al costat de la Universitat de Barcelona (UB) i Institut de Recerca Sant Joan de Déu - Hospital Sant Joan de Déu.

La companyia es constitueix amb el suport del programa Mind the Gap de la Fundació Botín, que aportarà una inversió inicial de 0,5 milions d'euros i suport a la gestió mitjançant un assessor expert.

Investigadors de l'IRB Barcelona, la Universitat de Barcelona (UB) i l'Institut de Recerca Sant Joan de Déu - Hospital Sant Joan de Déu (SJD) han creat Gate2Brain, una companyia basada en una nova tecnologia, desenvolupada a l'IRB Barcelona, per transportar fàrmacs al cervell. Gate2Brain és la segona spin-off conjunta de l'IRB Barcelona i la UB finançada pel programa Mind the Gap de la Fundació Botín.

Impulsada per la investigadora associada de l'IRB Barcelona Meritxell Teixidó, Gate2Brain combina diverses famílies de pèptids per franquejar la barrera hematoencefàlica, que dificulta l'accés de la majoria dels fàrmacs al cervell i que fa extremadament complex arribar a aquest òrgan. Com explica Teixidó, CEO de la companyia: "el cervell és un òrgan preciós, que està fortament protegit per una mena de muralla. Nosaltres hem aconseguit desenvolupar unes "claus" que faciliten l'entrada, i que creiem que podrien permetre l'accés de diferents fàrmacs per tractar malalties cerebrals". La indústria farmacèutica ha invertit milions d'euros en el desenvolupament de fàrmacs que finalment no travessaven la barrera hematoencefàlica i han resultat fallits.

Gate2Brain es constitueix per explotar la tecnologia desenvolupada durant els últims 15 anys al laboratori de pèptids i proteïnes que lidera Ernest Giralt (Professor de la UB) a l'IRB Barcelona, del qual Teixidó és investigadora associada. La línia d'investigació que ha dirigit Teixidó aquests anys, ha donat lloc a tres famílies de pèptids llançadora amb la capacitat de creuar la barrera hematoencefàlica i fer arribar al cervell molècules terapèutiques que no poden creuar-soles. En el desenvolupament d'aquestes famílies de pèptids han participat, a més de l'IRB Barcelona, la UB i, per al desenvolupament del primer producte, també el SJD.

Entre els avantatges d'aquesta tecnologia està el millorar l'eficàcia de molts tractaments, així com reduir la quantitat de fàrmac administrada i limitar així els efectes secundaris.

Un equip multidisciplinari per afrontar el creixement

Gate2Brain neix amb una inversió inicial de 0,5 milions d'euros del programa Mind the Gap de la Fundació Botín. En la seva etapa prèvia, la línia d'investigació va rebre el suport del programa CaixaImpulse, de la Fundació "la Caixa", per avançar amb l'estudi preclínic per a un tipus concret de glioma pediàtric. La tecnologia també va rebre, fa un any, finançament de l'Agència de Gestió i Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR) en la convocatòria "Ajudes d'Indústria del Coneixement".

La nova empresa s'ubicarà al Parc Científic de Barcelona, mentre la part experimental es realitzarà a les instal·lacions de SJD. Els plans de la companyia passen per avançar en el desenvolupament d'un fàrmac per tractar un tipus de càncer cerebral infantil, així com valoritzar la plataforma de transport de fàrmacs per provar-les amb altres malalties que requereixin creuar la barrera hematoencefàlica.

A més de la pròpia Teixidó, Gate2Brain compta amb socis fundadors amb un perfil multidisciplinari. Aporten experiència en la investigació bàsica en pèptids i proteïnes, el desenvolupament farmacèutic, experiència clínica en oncologia pediàtrica i, finalment, coneixement empresarial per dirigir el creixement de la companyia. Segons Teixidó, "l'empresa que avui veiem néixer és fruit d'un èxit col·lectiu dels grups de recerca i els departaments d'innovació als quals vull agrair la seva tasca, ja que hem remat junts durant tot aquest temps per sortir avui la llum."

La sisena spin-off creada per l'IRB Barcelona fins a la data

La transferència i la innovació són clau per l'IRB Barcelona i, des de la seva creació, el departament d'innovació ha impulsat la posada en marxa de sis spin-offs. Com explica el seu director, Francesc Posas: "Estem molt orgullosos que prop de 15 anys d'investigació a l'IRB Barcelona donin el seu fruit i es materialitzin en una nova spin-off tan prometedora com Gate2Brain. Tenim l'objectiu de continuar impulsant spin-offs en els anys vinents a partir de la recerca biomèdica fonamental que es realitza al nostre centre, perquè aquesta reverteixi en benefici últim de pacients que actualment no tenen solució a les seves malalties".

La Fundació Bosch i Gimpera és la unitat de transferència de tecnologia i innovació de la Universitat de Barcelona. Aquesta s'encarrega de traslladar a la societat els resultats de la investigació, a través de la creació de spin-offs, la llicència de patents, o mitjançant contractes amb empreses i institucions, contribuint així a la competitivitat del teixit empresarial i la millora del benestar social. En 2019, s'han gestionat 826 projectes i contractat 33.850.000 d'euros. Gate2Brain és l'spin-off num 46 creada des de la FBG-UB i la num 28 participada per la Universitat de Barcelona.

Una aposta Mind the Gap

El Programa Mind the Gap de la Fundació Botín impulsa des de 2010 l'emprenedoria a les Ciències de la Vida per possibilitar que les tecnologies desenvolupades per institucions espanyoles arribin al mercat i generin desenvolupament socioeconòmic. Per a això, inverteix recursos financers (500.000 euros) i de gestió, mitjançant un assessor expert que presta orientació i suport en els aspectes crítics per a la viabilitat del projecte. Des 2016, Mind the Gap opera per mitjà d'un vehicle de cofinançament en el qual, a més de la Fundació Botín, participen un grup d'inversors privats.

Gate2Brain se suma a les vuit empreses que ja formaven part del programa Mind the Gap, i que fins a la data han captat 16 milions d'euros d'inversió, amb una facturació anual conjunta de 1,5 milions d'euros i 53 llocs de treball altament qualificats en 2019.

Volem donar les gràcies a totes les persones que van contribuir als nostres èxits el 2020.
La nostra esperança és aportar avenços biomèdics a la societat.
El nostre objectiu és millorar la qualitat de vida de les persones.