Investigadors de l’IRB Barcelona van identificar una proteïna que protegeix contra el fetge gras no alcohòlic

Compromesos amb la Recerca en salut
/Envelliment i Metabolisme

L'estudi liderat per l'investigador Antonio Zorzano, director de grup a l'IRB Barcelona proposa una possible diana terapèutica per tractar el fetge gras, una malaltia per a la qual actualment no existeixen medicaments. La investigació ha estat publicada a la revista Cell, en col·laboració amb l'IISPV.

Es coneix com a malaltia del fetge gras no alcohòlic a una sèrie d'afeccions hepàtiques amb diferent grau de severitat, caracteritzades per l'acumulació de greix en les cèl·lules del fetge i que no són causades pel consum elevat d'alcohol. Aquesta malaltia, cada vegada més freqüent en països desenvolupats, afecta prop del 25% de la població mundial. Un grup de l'Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona), va identificar un dels factors que protegeixen contra aquesta malaltia: la proteïna Mitofusina 2.

"La mitofusina 2 representa una possible diana terapèutica per combatre el fetge gras, malaltia per a la qual no hi ha medicaments per tractar-la. El seu diagnòstic precoç és difícil i avui en dia els metges només recomanen perdre pes per pal·liar-", sosté Antonio Zorzano, cap del laboratori de Malalties Metabòliques Complexes i Mitocondris de l'IRB Barcelona.

Una de les formes més greus de fetge gras és l'esteatosi hepàtica no alcohòlica (NASH, per les sigles en anglès), on l'acumulació de greix va acompanyada d'inflamació. En aquest estudi, publicat a la revista Cell, va observar una disminució dels nivells d'aquesta proteïna en pacients afectats per NASH, fins i tot en etapes inicials.

Igual que en humans, la disminució dels nivells de Mitofusina 2 en ratolins porta al desenvolupament d'aquesta malaltia. L'equip liderat per Zorzano, catedràtic de la Facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona i investigador del programa CIBERDEM, va aconseguir una notable millora en ratolins afectats per NASH en augmentar els nivells d'aquesta proteïna utilitzant adenovirus, virus modificats per expressar proteïnes artificialment, per intervenir la seva expressió.

"Ara estem estudiant diferents vies que ens permetin augmentar els nivells de Mitofusina 2, sense generar efectes secundaris, que podrien ser rellevants en el tractament del fetge gras no alcohòlic" va afirmar Maria Isabel Hernández-Álvarez, investigadora postdoctoral de l'IRB Barcelona i primera autora de l'estudi.

L'estudi ha comptat amb el finançament del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats (abans MINECO), la Generalitat de Catalunya, l'Institut de Salut Carlos III, el CIBERDEM, la Fundació La Caixa i l'Institut d'investigació Sanitària Pere Virgili.

Reference article:

Hernández-Alvarez MI, Sebastián D, Vives S, Ivanova S, Bartoccioni P, Kakimoto P, Plana N, Veiga SR, Hernández V, Vasconcelos N, Peddinti G, Adrover A, Jové M, Pamplona R, Gordaliza-Alaguero I, Calvo E, Cabré N, Castro R, Boutant M, Sala D, Hyotylainen T, Orešič M, Fort J, Errasti-Murugarren E, Rodrígues CMP, Orozco M, Joven J, Cantó C, Palacin M, Fernández-Veledo S, Vendrell J, Zorzano A.

Deficient endoplasmic reticulum-mitochondrial phosphatidylserine transfer causes liver disease.

Cell (2019) DOI: https://doi.org/10.1016/j.cell.2019.04.010