Dr. Cristina Mayor-Ruiz

Equip i Talent
/Nouvinguts

L'IRB Barcelona obre un nou laboratori centrat en la degradació de proteïnes dirigida com a eina terapèutica.

El nou grup està avalat pel Programa de Biologia Química Fundació "la Caixa"-BIST, que pretén potenciar la producció de nous fàrmacs mitjançant un potent programa de recerca en Biologia Química que permetrà la creació d'un centre de biologia química a Barcelona.

La investigadora Cristina Mayor-Ruiz (Sòria, 1989), que està fent carrera en la investigació del càncer i és experta en degradació dirigida de proteïnes, es va incorporar a l'IRB Barcelona per dirigir un nou laboratori. El laboratori Targeted Protein Degradation and Drug Discovery aplicarà la nova tècnica de degradació dirigida de proteïnes a l'estudi molecular de malalties com el càncer i al descobriment de nous enfocaments terapèutics.

La degradació de proteïnes dirigida es basa en un procés de degradació cel·lular descobert per Aaron Ciechanover, Avram Hershko i Irwin Rose i guardonat amb el Premi Nobel de Química l'any 2004. Aquesta tècnica utilitza diferents tipus de fàrmacs "degradants" per portar una proteïna diana (per exemple, una proteïna mutada que contribueix al desenvolupament d'una malaltia) més propera a la maquinària cel·lular que dirigeix ​​la degradació de les proteïnes. En forçar aquests dos components junts, les proteïnes diana s'etiqueten per a la seva destrucció pel proteasoma cel·lular.

La importància del Programa de Biologia Química Fundació "la Caixa"-BIST, que ha avalat el nomenament de la Dra. Cristina Mayor-Ruiz, rau en la seva missió de potenciar la recerca en Biologia Química a Barcelona, ​​ciutat amb un potent sector biofarmacèutic i infraestructures necessàries per esdevenir un hub internacional en aquesta línia de recerca, que té un fort potencial terapèutic.

Combinant les tècniques quantitatives de la química amb la rellevància mèdica de la biologia, la biologia química és la ciència que estudia el comportament de les petites molècules en els sistemes vius. Un dels seus principals objectius és desenvolupar nous tractaments.

"A través d'aquest programa, l'Obra Social "la Caixa" fa un pas més en el seu ferm compromís amb la transferència dels resultats de la recerca en salut a la societat. Des de fa més de 30 anys, l'entitat dona suport a la recerca d'excel·lència, amb la convicció que promoure la investigació mèdica està invertint en el benestar de les persones", explica el Sr. Àngel Font, director corporatiu d'Investigació i Salut de la Fundació "la Caixa".

L'IRB Barcelona tindrà un paper protagonista en el desenvolupament d'aquest programa gràcies al nomenament de la Dra. Cristina Mayor-Ruiz, el nou grup de la qual (Targeted Protein Degradation and Drug Discovery Lab) orientarà la seva recerca cap a la degradació de proteïnes dirigida, una tècnica innovadora amb importants aplicacions terapèutiques.

La Dra. Cristina Mayor-Ruiz és llicenciada en Biotecnologia per la Universitat de Salamanca. Va realitzar els seus estudis de doctorat en Biologia Molecular al laboratori del Dr. Oscar Fernández-Capetillo al Centre Nacional d'Investigacions oncològiques (CNIO), on es va centrar en els mecanismes de resistència a les teràpies contra el càncer. Després es va incorporar al laboratori del Dr. Georg Winter com a becari postdoctoral al Centre de Recerca en Medicina Molecular (CeMM) a Viena, Àustria. El seu treball ha donat lloc a vuit articles científics —en cinc dels quals n'és la primera autora— publicats en revistes com Nature Chemical Biology i Molecular Cell.

"La biologia química té un enorme potencial de transferència, sobretot per a la producció de nous fàrmacs, per la qual cosa és especialment interessant impulsar un hub potent d'aquesta disciplina en un entorn com Barcelona. Redirigem mecanismes contra proteïnes que són d'interès terapèutic, per exemple, en el tractament del càncer i, en particular, del pàncrees, per al qual pràcticament no hi ha tractament disponible actualment”, explica la Dra. Cristina Mayor-Ruiz.

També s'incorpora a aquest programa la Dra. Irene Marco-Rius (Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC)). Liderarà el seu propi grup de recerca en biologia, establint un marc col·laboratiu en recerca multidisciplinària que permetrà que l'IRB Barcelona i l'IBEC col·laborin estretament.

La Dra. Irene Marco-Rius explica que el seu grup se centrarà en el desenvolupament de tecnologies innovadores d'imatge molecular per al diagnòstic precoç de malalties: "les cèl·lules del nostre cos s'adapten ràpidament al seu entorn i canvien la forma en què obtenen els nutrients i l'energia que necessiten per sobreviure. El meu grup treballa en una tecnologia que ens permet estudiar aquestes reaccions".

A l'IRB Barcelona estem molt agraïts a la Fundació "la Caixa" i al BIST pel seu ferm compromís amb la investigació biomèdica d'excel·lència, i estem especialment contents de col·laborar amb l'IBEC per impulsar aquest prometedor programa de recerca i per promoure les joves científiques amb talent.

Volem donar les gràcies a totes les persones que van contribuir als nostres èxits el 2021.
La metàstasi continua sent responsable del 90% de les morts
relacionades amb el càncer i el nostre compromís per acabar-hi és més fort que mai.