Programa de Residència Artística

Compromesos amb la Societat
/Divulgació

L’Antony Nevin, Artist-in-Residence 2019 de l'IRB Barcelona, ha fet un viatge molt llarg des de la seva llar a la "fi de món" (Nova Zelanda) per passar un temps amb nosaltres i trobar la inspiració en la nostra ciència.

Per a l’Antony, aquesta és la primera residència artística. El que el va atraure de l'IRB Barcelona va ser la varietat d'enfocaments i camps en els quals està involucrat l’institut, unit a el fet que sempre li ha interessat la connexió existent entre les arts creatives i la ciència. En aquest sentit, durant la seva curta estada a l'IRB Barcelona, va tenir ocasió d'experimentar en el cultiu de cèl·lules mare de càncer colorectal i aprendre sobre la barrera hematoencefàlica i aquestes increïbles llançadores inspirades en els verins de abeja i d'escorpí. Va poder passar, a més, moltes hores observant amb fascinació les sorprenents imatges obtingudes a la facility de microscòpia digital (i això només per esmentar algunes de les coses que va tenir ocasió d'explorar).

Per a l’Antony, la ciència és una cosa fascinant. Confessa que, de petit, la seva passió eren els coets. "Vaig créixer en ple desenvolupament de la carrera espacial, i això em va encantar. Per a mi, el que està passant aquí a l'IRB Barcelona és justament així. Hi ha una exploració que és sorprenent, però cal entrar en un petit món. Sento que part de la meva missió és trobar maneres d'ajudar les persones a connectar-se amb aquesta exploració tan emocionant que està tenint lloc a un nivell molecular i cel·lular ", explica.

Segons sembla, la manca de confiança, unida el fet de no ser molt bo en matemàtiques, li van impedir convertir-se en científic, però l’Antony troba consol en les nombroses similituds que hi ha entre les arts creatives i la ciència. "És la idea de que no saps realment a on vas, de que pots saber alguna cosa sobre com arribaràs fins aquí, però que probablement no sàpigues quin serà el resultat, o bé que el resultat sigui diferent al que en última instància es podia esperar... són aquest viatge i aquest descobriment el que trobo més emocionant".

Ara l’Antony ja està de tornada a casa, on, sota la influència de l'aurora austral (la cosina meridional de l'aurora boreal), espera passar 3-4 mesos materialitzant el resultat del temps que ha passat amb nosaltres.

Atès que l’Antony se sent identificat amb l’adjectiu "provocador",tinc la impressió de que el seu projecte serà una cosa que estimularà els nostres sentits de debò. "Serà una cosa que puguis experimentar físicament, enlloc d'una cosa que es pugui penjar a una paret. Per a mi, l'art consisteix a crear una connexió entre l'intel·lecte i les emocions. Hi ha molt de pensament profund en la ciència, i hi ha moltes anàlisis de dades avorrides que impliquen haver de mirar pantalles i pantalles plenes de números, però després aquests números es connecten de nou amb la ciència física, com quan una cosa s'observa al microscopi o es divideix o se’n s'extreu l'ARN o l'ADN o es fa que els organoides hi entrin", explica.

"Estic interessat en comels aspectes físics i els intel·lectuals poden conciliar-se, i en com les arts creatives poden utilitzar l'experiència sensorial d'alguna cosa per ajudar a comprendre el que està succeint des d'un prisma intel·lectual. Així doncs, amb l'ús d'imatges, sons, llums, sabors i olors, aspiro a que puguem entendre d'una manera visceral el que està passant a la ciència", continua.

Per a alguns de nosaltres, l'art resulta intimidatori. "No 'entendre' l'art és un problema del llenguatge, i amb la ciència passa el mateix. Com més opac siguis, més important serà el teu treball. Es tracta d'exclusió, no de comunicació. Jo em posiciono més en el camp de el disseny que en el de les belles arts. El que m'agrada del món de el disseny és que posem les persones i la seva experiència en el punt de mira del que està succeint. L'art no tracta necessàriament de comprensió. Pot tractar de provocació, de plantar una llavor, del començament d'una conversasobre un tema... pot actuar com a punt de partida d'una conversa que ha de tenir lloc... igual que l'enginyeria genètica. Les arts creatives poden proporcionar un fòrum per a la discussió de grans idees", explica amb entusiasme.

L’Antony no té més que bons adjectius per descriure el temps que ha passat a l'IRB Barcelona, i té alguns consells per als qui que estiguin pensant a presentar una sol·licitud al Programa de Residència Artística de l'IRB Barcelona: "La ciència és una forma d'explicar i comprendre el que està passant, i les arts creatives són el mateix, així que... llença-t’hi de cap! Fes moltes preguntes. Senzillament, sigues obert amb tot. Mira més enllà del que és obvi", sosté.

Haurem d'esperar amb molta paciència a que aquest artista de el tot efervescent ens mostri la seva creació. No tinc cap dubte de que trobarà una manera molt creativa d'estimular els nostres sentits i de fer-nos veure la ciència sota un prisma diferent!