Focus en la integritat en la recerca

Compromesos amb la Societat
/Responsabilitat social

El 12 de juny de 2019, el Patronat de l'IRB Barcelona va aprovar una nova versió del Codi de Conducta de la institució, adaptat al Codi de Conducta CERCA. Aquesta nova versió, que ha estat elaborada pel Comitè d'Integritat Científica de l'IRB Barcelona, té per objectiu garantir un entorn adequat per a la recerca de qualitat i establir pautes per a la integritat dels membres de la comunitat en el seu treball de recerca diari.

Aquesta nova versió del document, posa el focus en la integritat de la recerca i la transparència, l'accés obert a dades i resultats, la gestió de la propietat industrial i la integritat científica, promovent així una recerca responsable, que respon als principis ètics de la institució. El document contempla també aspectes relatius a la salut i la seguretat, a la publicació i difusió dels treballs, als conflictes d'interès, a qüestions legals i la gestió de les dades de la recerca, entre d’altres.

En la mateixa reunió del Patronat també es va aprovar un document que determina les pautes a seguir en cas de sospita de mala conducta científica (IRB Barcelona Procedure in cases of suspected scientific misconduct), i que ha estat elaborat pel mateix Comitè d'Integritat Científica, inspirant-se en el document del CRG, el qual es basa en el document de l'EMBL.

Com a part de l'estratègia d'implementació del nou Codi de Conducta, s'ha creat un pla de formació adreçat a la comunitat investigadora. Aquest pla inclou, entre d'altres iniciatives, un curs pilot sobre integritat científica, que es va organitzar el novembre 2019 per l'European Molecular Biology Organization (EMBO).