Enmig dels dies de confinament degut a les mesures preses per frenar l’epidèmia pel nou coronavirus de 2019, em costa una mica, però em plantejo anar recuperant algunes de les activitats que he deixat de banda. Una d’elles, escriure posts pel blog.

Un parell de setmanes abans del #joemquedoacasa ja li havia preguntat al Fran si li agradaria que li fes una entrevista per al blog. Justament estavem coincidint força perquè volíem organitzar una activitat divulgativa sobre l’Àfrica, concretament sobre el projecte Indestructibles , per a tota la comunitat de l’IRB Barcelona. Vam quedar que li faria l’entrevista, però jo aquells dies havia d’assistir a una formació on-line ( no havia pogut anar a Venècia per les restriccions de viatjar a Itàlia), i la setmana següent ell  viatjava a Utrecht a donar un seminari els dies 10 i 11 de març, aquest viatge ell sí que el va poder fer. Així doncs, el dia 12 tots dos ja estàvem treballant desde casa per recomanació de la cap del grup. El dia 13 vam assistir a la defensa de tesi on-line del Joan Frigola, i el cap de setmana ja es va decretar l’estat d’alarma.

Quan ja portem més d’una setmana confinats, li pregunto si encara li ve de gust que li faci l’entrevista. Jo, de fet, ja tenia unes quantes preguntes preparades. Per sort, em respon que sí, quedem el divendres per fer una videotrucada, cosa que ja hem incorporat com a activitat habitual, ja sigui amb companys de feina, amb familiars i amics o amb la profe de dansa.

Així doncs, és divendres, ens truquem, el Fran està al balcó amb ulleres de sol, aprofitant l’estona per a què li toqui una mica el sol. Comentem com estem, la família propera, per sort, tots bé. Vull comentar el tema de la COVID-19, però penso que millor començar per les preguntes que ja tenia preparades inicialment.

 

Què t’agrada més de ser investigador?

 Aprender. La posibilidad de aprender y trabajar en algo que realmente disfruto. No lo veo tanto como un trabajo sino que lo veo casi como un hobby porque tengo mucha libertad. Otro aspecto que quizás es una consecuencia de lo anterior, es el hecho de poder contribuir al desarrollo de la sociedad. 

 

I què t’agrada menys?

 Lo que menos me gusta es la precariedad que hay, especialmente en España. No tanto la mía, pero en general hay mucha precariedad, es muy difícil conseguir llevar una vida estable, con condiciones dignas y recursos suficientes. 

Otro aspecto negativo es la competitividad excesiva que a veces hace que nos distanciemos del objetivo primordial de la ciencia. Parece más una carrera en la que competimos los unos contra los otros, en parte debido al sistema de evaluación que lleva a fomentar la competitividad.

 

Què porta a un enginyer computacional a interessar-se per la Bioinformàtica i la Biomedicina?

Fue un poco por casualidad, serendipia. Yo quería estudiar Física, siempre me ha gustado la astronomía, pero por un aspecto más pragmático escogí ingeniería informática. Al acabar, la única cosa que tenía muy clara era que no quería trabajar en un banco o en una consultora. Así que me estuve informando, en una charla vi una presentación del Máster de Bioinformática y me pareció muy interesante… Poco después,  fui a la presentación del Máster, me presenté y me aceptaron. 

 

 

Ara t’agrada la Biologia?

Sí, mucho. Ahora leo mucho más sobre Biología que sobre Informática.  Me ha llegado a enganchar mucho más ahora que en el instituto.  Entonces nos enseñaban una Biología demasiado “encorsetada”, muy basada en memorizar nombres, pathways, etc.  La biología va mucho más allá que eso.  Ahora he visto que hay mucho de comprender, me fascina cómo se puede llegar a comprender el funcionamiento de muchos mecanismos. En este contexto el cáncer es un vehículo que te permite explorar los límites del comportamiento celular. 

 

En Fran va fer una xerrada en el marc de Pint of Science, un festival de ciència explicada en entorns diferents, com bars, centres cívics, casals…

 

Et va agradar fer aquella la xerrada?

 Me encantó y me parece una de las mejores experiencias que he tenido en los siete años que llevo haciendo ciencia. Vi que la gente estaba realmente interesada. Si lo explicas lo suficientemente bien,  la gente lo va a entender. La mayoría de la gente quiere aprender, sólo hay que saber cómo facilitarlo.  Creo que deberíamos hacer mucha más divulgación a todos los niveles y que llegue a toda la población.

 

Quina diferència hi ha entre fer una xerrada per a científics i fer-ne una en un bar per a públic general? 

En la de público general hay menos prejuicios, más espíritu de aprender y menos de criticar. Pero en realidad está bien, cada tipo de charla tiene un objetivo distinto. A mí me fascinó tanto la cantidad cómo la calidad de las preguntas, incluso de las personas mayores. Si somos capaces de comunicar, la gente va a engancharse.

D7HYfFPXsAUD63T_Fran Pint of Science

En Fran ha viatjat a l’Àfrica diverses vegades, l’estiu passat va viatjar a Groenlàndia, un viatge que no té res a veure amb unes vacances, va haver de caminar, remar, plantar tendes, en un entorn bastant hostil però amb uns paisatges espectaculars. Al grup, com que ens fa bastanta enveja, li vam demanar que ens expliqués els seus viatges, i ens va fer dues xerrades, una sobre Groenlàndia i l’altra sobre Àfrica.

 

Què és el que t’empeny a viatjar a l’aventura?

Un poco como la ciencia, las ganas de aprender y conocer cosas nuevas, al final todo es un aprendizaje. Nosotros vivimos en un mundo muy homogéneo cada vez más globalizado. Viajando te abres a nuevos paisajes, nuevas formas de comunicar, nuevas culturas… También es una forma de desconectar. 

 

La carrera científica no és fàcil, com et veus d’aquí a 3 anys?

Uno de los aspectos de la precariedad es que la carrera científica implica mucha movilidad, esto no es malo de por sí, pero se convierte cuando es una obligación. En mi caso, cambiar es una decisión personal, pero es cierto que el sistema científico me empuja a ello.  Yo tengo la opción de cambiar, y me veo trabajando en otro país europeo, haciendo ciencia y muy probablemente en el ámbito de la genómica del cáncer. 

 

Com estàs aquests dies, en ple confinament? creus que ja hem après alguna cosa? Com a científic com vius a nivell personal aquesta situació?

A nivel personal he pasado dos etapas, la primera fué casi obsesiva de leer todas las noticias y todo lo que me llegaba sobre el virus y sobre la pandemia. Estaba muy preocupado, especialmente por toda mi familia que vive en Madrid. Llegó un momento que esto me afectó a nivel personal, con ansiedad y dificultad para dormir. Me dí cuenta que tenía que estar más alejado de las noticias y no estar continuamente leyendo. Por suerte en mi familia más cercana están todos bien. 

A nivel científico creo que lo que estamos viviendo puede ser una oportunidad para que las personas que toman decisiones, y por supuesto la población, se den cuenta de la importancia de la ciencia. Ojalá esto sirva para que se apueste más por la ciencia.

Yo personalmente he aprendido mucho sobre virus y coronavirus, de hecho estamos involucrados en varios proyectos con el objetivo de entender cómo funciona el virus para poder aplicarlo en mejores tratamientos".

 

 

En Fran és un Enginyer Informàtic de Madrid que va venir a Barcelona a fer un Màster en Industria Farmacèutica i Biotecnologia després d’haver cursat un altre Màster en Bioinformàtica. Es va quedar a Catalunya per fer un doctorat en Biomedicina dirigit per Marc Martí-Renom al Centre Nacional d’Anàlisi Genòmica (CNAG). Ara, ja fa més de 3 anys que és Investigador Postdoctoral al nostre grup, en aquest temps ha fet una gran tasca investigadora, per una banda el treball publicat a Nature Cancer sobre  com les alteracions en el sistema de proteòlisi per ubiquitines afecta a la tumorigènesi, per altra banda, participant en la nova versió d’IntoGen que inclou un catàleg de dades obtingut de l’anàlisi de més de 28.000 tumors de 66 tipus de càncer. En aquest temps també ha viatjat dos cops a l’Àfrica i un cop a Groenlàndia. És envejat a l’hora de dinar pels seus tàpers de cocido madrileño i altres, ja que li agrada cuinar. És de la mena de persona que es fa amic del peixater del barri i coneix on cal comprar cada ingredient. Ha estat convidat a presentar el seu treball científic en diverses ocasions, la darrera a Utrech, només pocs dies abans que haguéssim de començar a aprendre a treballar des de casa.

 

Per coneixer-lo una mica més el podeu seguir al Twitter

Francisco Martínez-Jimenez

 

Fuente: lacienciaaladn.wordpress.com