La immunoteràpia en les malalties relacionades amb l'envelliment

Compromesos amb La nostra gent
/Formació

Si parlem d’immunoteràpia, la primera cosa que ens ve a la ment és que és un tractament eficaç per a combatre el càncer. Ara bé, podria ser també una solució o esperança per a altres malalties?

Aquest ha estat precisament el tema central de la Conferència Barcelona Biomed Immunoteràpia més enllà del càncer. Una cura per a malalties relacionades amb l’envelliment, organitzada per l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) i que del 18 al 20 de novembre de 2019 ha reunit a Barcelona a més de 100 científics.

Durant 3 dies, investigadors de tot el món han posat de relleu com aquesta nova teràpia pot tenir altres aplicacions. Tal com explica Manuel Serrano, investigador ICREA de l’IRB Barcelona i co-organitzador de la conferència: “La immunoteràpia ha suposat una revolució per al tractament del càncer. No obstant, encara avui no s’entén molt bé com funciona i per això se segueix investigant per tal que funcioni millor. Existeix la sospita que les mateixes aproximacions terapèutiques es poden utilitzar per a altres malalties, per la qual cosa podem estar davant d’una possible revolució que ens permeti avançar en altres malalties”.

Segons Serrano, “la immunoteràpia es troba encara en una fase molt experimental, però creiem que en un futur podria arribar a tenir un efecte molt positiu per tractar malalties com l’Alzheimer, el Parkinson o fibrosis pulmonars o renals. Són malalties que es produeixen amb l’envelliment, per a les quals no hi ha cura, i potser la immunoteràpia sigui capaç de reactivar el sistema immune per atacar aquestes malalties i millorar el seu tractament”.

L’altre co-organitzador de la present edició de la Conferència Barcelona Biomed ha estat Guido Kroemer, del Centre de Recherche des Cordeliersde Paris, qui explica que “la immunoteràpia és un immens èxit en el tractament del càncer. La idea d’aquesta conferència és ampliar el concepte per analitzar com la immunoteràpia pot tenir un efecte positiu en altres malalties relacionades amb l’envelliment. El temps és gran factor de risc per a les principals malalties, incloent el càncer, per la qual cosa qualsevol mesura que permeti endarrerir el progrés del rellotge biològic, en la nostra opinió, podria endarrerir l’aparició de malalties relacionades amb l’envelliment”.

En la conferència han participat prop d’una trentena de científics reconeguts mundialment en l’àrea de l’envelliment que han compartit els seus punts de vista sobre com la immunoteràpia és vàlida per fer front a patologies no oncològiques i a malalties degeneratives relacionades amb l’envelliment, que afecten a milions de persones en tot el món.

Un dels ponents més destacats, Irv Weissman, prestigiós investigador de la Stanford School of Medicine, ha explicat que “el més important de la immunologia és que les cèl·lules del sistema immunitari són molt específiques i poden, per tant, apuntar únicament a les cèl·lules perilloses, com les cèl·lules cancerígenes, sense afectar la resta. Com hem après mitjançant l’observació de pacients i de models experimentals, moltes malalties incurables en humans segueixen el mateix patró: a mesura que les cèl·lules cancerígenes s’expandeixen, assoleixen un número que provoca que el sistema immunitari les reconegui i doni resposta. De la mateixa manera, en altres malalties actualment incurables, com la fibrosi pulmonar o la fibrosi hepàtica, les cèl·lules perilloses s’expandeixen i aquestes cèl·lules contenen informació que ens pot permetre utilitzar el sistema immunitari per atacar aquestes malalties”.

L’IRB Barcelona organitza las conferències Barcelona Biomed dos cops l’any gràcies al suport de la Fundación BBVA.

Amb el suport de la FBBVA.

Volem agrair a totes les persones i organitzacions que han contribuït a fer possible el nostre propòsit: aportar avenços biomèdics a la societat i així, millorar la qualitat de vida de les persones.

donar

Foto de fons: Cèl·lules mare de càncer de pell per estudiar processos biològics relacionats amb diferents tipus de càncer i metàstasi. Lorenzo Rinaldi, Alumni.