Gloria Pascual premiada per la seva recerca sobre la relació entre els greixos i la metàstasi

Compromesos amb La nostra gent
/Premis

La Fundació Pfizer va guardonar la investigadora de l’IRB Barcelona en la categoria de “Recerca Bàsica”.

Gloria Pascual, del laboratori de Cèl·lules Mare i Càncer, rebrà 10.000 euros per continuar amb la recerca.

Gloria Pacual, investigadora associada de l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona), ha estat guardonada amb un dels Premios a la Innovación Científica de la Fundació Pfizer, en la categoria “Recerca Bàsica”. El seu treball, que duu per títol “Targeting metastasis-initiating cells through the fatty acid receptor CD36” (“El receptor d’àcids grassos CD36 com a objectiu per atacar les cèl·lules iniciadores de la metàstasi”), obre una nova via en la lluita contra diversos tipus de càncer metastàtic.

L’estudi, publicat a la revista Nature, va ser liderat pel laboratori de Cèl·lules Mare i Càncer de l’IRB Barcelona, i ha identificat una subpoblació cel·lular que constitueix l’origen de la metàstasi. La conclusió principal és que únicament les cèl·lules canceroses que expressen en la seva superfície una proteïna anomenada CD36 són capaces de colonitzar i créixer a altres òrgans.

“Aquesta proteïna és un receptor d’àcids grassos, i hem descobert que, durant el procés de la metàstasi, les cèl·lules que la tenen fan ús dels lípids que troben en el seu microambient, obtenint d’aquesta manera un benefici per colonitzar i créixer a òrgans distants”, detalla la investigadora.

Gràcies a aquest descobriment, els investigadors han pogut utilitzar anticossos monoclonals dirigits contra la proteïna CD36, obtenint resultats positius en animals. “Amb la teràpia anti-CD36 hem aconseguit inhibir el desenvolupament de metàstasis en ratolins que havien generat un tumor primari, però que encara no havien produït metàstasi”, conclou Gloria Pascual.

Reconeixement als avenços científics

La Fundació Pfizer celebra la 20a edició d’aquesta distinció que premia els avenços científics en l’àmbit de les ciències de la salut, en las categories de “Recerca Bàsica” i “Recerca Clínica”, dotant els guardonats amb 10.000 euros. L'altre premi ha estat lliurat a Belén Gutiérrez-Gutiérrez de l’Hospital Virgen Macarena de Sevilla pel seu treball sobre infeccions por bactèries multi-resistents.

Totes dues investigadores van ser guardonades ahir en una cerimònia celebrada a la ciutat de Madrid.

Volem agrair a totes les persones i organitzacions que han contribuït a fer possible el nostre propòsit: aportar avenços biomèdics a la societat i així, millorar la qualitat de vida de les persones.

donar

Foto de fons: Cèl·lules mare de càncer de pell per estudiar processos biològics relacionats amb diferents tipus de càncer i metàstasi. Lorenzo Rinaldi, Alumni.